الثلاثاء، 26 يونيو، 2012

تمكين الشباب

واحد صحبي حط بوست علي جروب المعهد بيقول :
برنامج تمكين الشباب عامل دورة تدريبية يوم 10/6 وهتخلص 14/6
وهتكون فى المنصورة من 10 ل4 يوميا تقريبا والكورس مجانى
اللى حابب يحضرها يبلغى وبس
 وبعدها خاد اسمي ورقم موبيلي ، المهم أنا نسيت الموضوع أساساً وقلت عادي تلاقية نسا .
 فا في يوم لقيت واحد صحبنا إحنا الاتنين :D > بعتلي رساله بتقولي أروح بكرة نادي السعادة في طلخا علي شان الكورس الساعة عشرة:D
 طبعاً ومن غير تفكير سبيت ولعنت في الاتنين يا ولاد المرة مش جاين تقوليلي الا الواقتي ؟ :D 
. المهم صحيت الصبح علي أخري لبست وركبت ونزلت الموقف وخت تكسي ووصلت هناك.
دخلت  معرفش غير واحد بس رحت قعدت جمبة ، إتكلمنا شوية دخل صحبي الي حجزلي قابلتة ببتسامة عريضة ويليها شخرة بسيطة :D إنتا مش جاي تقولي إلا قبلها بيوم ؟!!
أعدت مليت الابلكيشن . وكان في شوية أسئله سايكولجي كدا :D أعت اظبطهم علي مقاسي :D .
قعدنا المحاضرين دخلو حطينا قواعد لورشة العمل سوا
محضرين محترفين ، مقدرين قيمة الوقت ، ومقدرين الطاقات الي قدمهم بيقدرو يوصلو المعلومة بكل سهوله ، وكان مدة الكورس 5 ايام 
بختصار كدا . 
عملنا ورشة عمل . لحقوق الانسان . وكانت عبارة عن 10 أفراد .. 
بيحلو اللغز دا :


مركب . حمولتها زيدة . والي عليها 
رجل دين مسيحي ، رجل دين مسلم ، سباك ، مبلط ، محامي ، قاضي ، مصاب بـ الإدز ، سيكسي وركر 
مطلوب إننا نرمي إتنين منهم .
فريق العمل ، كانو ناس محترمة . كنا 3 بنات و 4 شباب . أعمار مختلفة . بعد نقاش طووووويل ، إخترنا نرمي السكسي وركر والمصاب بفيرس سي ، إستناداً إلي مبداء المجتمع إلي إحنا عايشين فية . 
دا عندة الايد المناعة مفيش واحتمال يكون مارس الجنس مع السكسي وركر ، ونقلها العدوة . وتعدي كل الي في السفينة فا هما دول إلي رميناهم .
بس الصراحة ، وهو المحاضر بيقول قلت بس إستنداً لمبادئ حقوق الانسان ، مينفعش نرمي حد لان الكل لية الحق في العيش والبقاء ، وأنا مش إله علي شان أكحم علي حد دا أول حاجة جت في دماغي وبعدين قلت لاء ، غلط غلط هوا المفروض ارمي حد علي شان الباقي يعيش افضل .
وطلع في الاخر ، التفكير بتاعي الاول هوا الي كان مطلوب مننا إننا نوصله . في ناس رمو رجال الدين وناس رمو العمال . يعني كانت بوظة الصراحة وأنا كنت معاهم بوظتين :D 

. وخدنا حاجة زي هوم ورك كدا ، ندور في موضوع دستور البرازيل وجنوب أفرقيا 
البرازيل : النصوص الإقتصادية والاجتماعية .
جنوب أفرقيا : الحقوق المدنية والسياسية .

طبعاً أكتر حاجة لفتت نظري وأنا بدور في موضوع الدساتير دا .
في البرزيل إنهم بيعملو كل فترة تعديلات دستورية ، ليتطابق مع . الوضع الراهن ، وتطورات الامر في البلاد .

وفي جنوب افرقيا إن كل عناصر الشعب تقريباً شركت في كتابة الدستور وإحترمو الحقوق لكل شخص وتعداد الاديان والغات .

المهم بحثت فية كويس وذكرتة وحفظت نقط كتير وقرأت نصوص كتير من الدستورين وكتبت نووت كدا . فيها كل الي أنا إستنتجتة . 
جة اليوم التالت مقدرتش اروح أساساً لظروف صحية .. 
رابع يوم رحت لقيت في وجوة جديدة ووجوة مش موجودة ، وطبعاً رايح مش شايف قدامي . اليوم الي محضرتش فية ، عرفو انواع القادة وأنا محضرتش 
وعملنا إسكتش مسرحي ، 
.
قاضي ، محامي ، 3 متهمات .
قضايا مختلفة :


 أغلبها بتصب في موضوع المخدرات ، والجنس ، واصدقاء السوء ، والسرقة 
طبعاً الاداء فوووووووق الممتاز من البنات والقاضي وبما إني أنا  المحامي فا كنت محامي فاااشل .
 فجأه معتش قادر اتكلم . ومعتش حافظ حاجة من الي المفروض بقولها .. واتلبصت علي عيني .:D 

 المهم قسمنا نفسنا ورش عمل ونكتب 8 مواد من الدستور . كان مجموعة . يعني كويسة كان فيها عناصر من 6 إبريل جبه أحمد ماهر . وبدئنا نصيغ الدستور طبعاً مش شايف وأنا اساساً مش بعرف أكتر بلغة العربية الفصحي ضعيف فيها جداً فا بفضل العمية . فا أقول الي عايزة كدا ,, بوئيئي’’ بلبلدي كدا والي كان مسؤل النصوص يصيغ .
فا حصل نقاش ما بيني وبين الشخص الي بيصيغ إنو 6 إبريل جبه أحمد ماهر .
بقول لة إنتا 6 إبريل . بيقولي يا بابا أنا من أول 12 مؤسسين الحركة في المنصورة.
فا بقول له . أحمد ماهر ولا الديموقراطية .. 
ام بصصلي كدا . قالي أه قصدك الي إحنا طردناهم ؟!! قلتله طرتهوم .؟! . قلي أه مفيش اساساً حاجه إسمها الجبهة الديمقراطية 
طبعاً أنا عضو سابق في الجبهة الديموقراطية ، فا سكت ومتكمش وفي الكورس دا شفت غلط غير مبرر من أعضاء أحمد مااهر في الديموقراطية . 
وأنا أتكلمت قبل كدا في الموضوع دا
 إنك ديماً حاول تكون وجهه للحاجة إلي إنتا بتدافع عنها . هنا

ما علينا .. نرجع لموضوعنا كتبنا دستورنا :D . وسلمناه .
وبعدين . 
روحنا . وأخر يوم . كان عبارة عن إننا بنختار ماسة من . 9 خانات . 
 بنحط فيها 9 قضايا .. 
ونعرضها علي جدار الورشة .. 

الفريق إلي كنت فية . بعد تشاور 
إخترنا دول:
سوء الخدمه الصحيه
2 التميز العنصري
3 تعاطي المخدرات
4 تلوث المياه
5 البطاله
6 الفساد الاداري
7 انحطاط الامن
8 عدم اوعي
9 العنوسه
وإخترنا 3 مشاكل .
 الموضوع : عرض 3 مشاكل من مشاكل مدينة شربين 
1المياة وتلوث المياة .
2 مشكلة الصحة (خاصة فيروس سي)
3 القامة وكيفية الاستفدة منها 


 وبعدها . عرضناة وبعدها قعندنا مع بعض . علي شان . نختار ها نعمل اية وننزل فين وكدا . 
قلنا ها ننزل شربين والكل وافق  . وبعدها جت واحدة قالت . لاء ها ننزل المحله . 
تمام مفيش مشكلة . لينا مصادر في المحله ؟ أه . المهم . خدنا ارقام بعض وروحت اول حاجة عملتها كريت . جروب زي مطبخ الفريق كدا .
وقسمنا المهام . المهم لقيت المصدر بتعنا في المحله مش قادر ينفذ الشغل المطلوب منة ، فا اقترحت ان الموضوع يتنقل شربين تاني .
وانا ها اقدر اظبط المصادر .وكدا قالو ماشي . فا الاخت الي كانت عايزانا نروح المحله ، قالت أنا ها ابقي صيمة ومش ها أقدر اجي خلاص ماشي . بدائت ورشة العمل . 
في شربين . 
ودا هوا الانتاج النهائي ، فريق العمل إلي حد ما كان شغال في العمل الميداني . رغم ظروف الطقس (الجو حر جداً) . بس كمالنا وكان معانا داتا كويسة . تشرفنا . ونعمل عليها بحث فعلاً يليق بينا وبتعب إلي تعبناة


فا فجأه ولظروف ما المكلفة بكتابة التقرير مش ها تقدر تكتب حاجة .
وأنا لمدة 12 ساعة . بكتب في التقرير . وأنا مش بعرف أكتب غير بلغة العامية .
إطريت أكتبة كدا ..

إضغط هنا .

.. من وراء الكوليس :D 


الشفشئ الازاز الموجود دا .كان فية سوبيا بس اتشفطت :D


عدد الساعات طبعاً علي شان اكتب بس علي الكيبورد والم المعلومات وأتذكرها من التسجيلات . من غير . ما أنسق كمان .

11 ساعة تقريباً


فا أنا :
أتمني يختاروني من الناس الي ها تكمل المشروع . :)\


’’ تحديث تم إضافة الصور أثناء الفعالية‘‘

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق